Johan Palm och Noice

På bussen satt jag och tänkte mycket på Noice. Jag vet att alla inte känner till deras musik, så därför bifogar jag härmed ett klipp nedan. Se och lyssna, annars fattar ni inte resten.



Alla vet väl vem Johan Palm från Idol 2008 är? Människor har delade meningar om honom, men jag gillar honom i alla fall. Jag tycker att Johan påminner så otroligt mycket om Hasse i Noice (sångaren). Kommer ni inte ihåg hur Johan lät i Idol?

Nu ska jag komma till saken. Jag tycker som sagt var att Johan är 2000-talets variant av Hasse. Johan har en riktigt rockröst, precis som Hasse hade. Johan har det där lite gnissliga ljudet och rösten är väldigt stark, precis som Hasses. Båda liksom skriker i sina låtar, men inte på ett dåligt sätt. Gillar man inte rock gillar man inte någon av dem.
Även i utseendet liknar de varann.




Jag tror att det är alla dessa likheter som gör att jag gillar Johan. Han skulle passa perfekt till att sjunga Noice-låtar, hoppas han vet om det. Marcus Öhrn är sångare i Noice nu och han gör ett jättebra jobb *tummen upp* och han gör låtarna lite på sitt eget vis, för han är inte alls lik Hasse, men jag gillar honom ändå. Skulle Marcus inte funnits hade däremot Johan varit den självklara efterträdaren av Hasse. När Johan släpper skivor hoppas jag att han gör en Noice-cover, om han nu ens hört talas om Noice.
Kommer ni ihåg Johans hysteriska fans? Kommer ni ihåg tjejen som svimmade när Johan kramat henne på scen? Tror ni att detta är ett nytt fenomen? Under Noice-konserterna på tidiga 80-talet fick vakterna fiska upp avsvimmade brudar ur publiken. Alla som hade sett händelsen i Idol pratade länge om det och de kunde inte förstå hur hon kunde vara så hysterisk. Jag själv var inte ett dugg förvånad. Detta var ju vardagsmat för Noice, vilket jag både sett på film och läst om.
Alla vet att Gyllene tider var stora 79-81, men vet alla om att Noice var lika stora precis samtidigt? Media målade upp Noice och Gyllene tider som rivaler och fick det att låta som om de tävlade om fansen. Kompisars föräldrar har berättat att de valde sida och inte fick lyssna på det andra bandet för kompisarna. En del lyssnade på det andra bandet i smyg.
Man kan nog säga att Gyllene tider vann i längden (fast jag hatar dom) för deras musik är mer familjevänlig. Noice musik handlar mest om tonåringars vardag. Noice musik är verkligen knuten till sin tid, medan Gyllene tiders musik är mer tidlös.
Lycka till Johan!

Raaff

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0