Kommentarer til Stefan Stenudds inlägg "För lite Johan Palm"

Ironia sa...

Visste att jag kunde lita på att få en mer nyanserad recension av dej. Sen är vi inte överens i alla stycken men ...Häftigt att du också hör att han låter så kvävd på plattan. Johans artisteri ligger i hans sätt att skrika och brista vilket gör att det är där man hittar hans musikaliska själ. Håller med om att den som hittat på att han ska hålla tillbaks och sjunga vackert verkligen gjorde ett felval....Näväl Tack också för de finna orden i din kommentar vilka betyder extra när de kommer från en sån välskrivande människa som du själv....


den 21 maj 2009 14:33


Anonym sa...

Jag håller med om att Johans storhet ligger i den spruckna rösten och uttrycket och att det inte kommer fram så mycket som man kan önska på skivan. Ändå är det inte så dumt och ju mer man lyssnar desto mer Johan hör man.

Något jag personligen inte tycker om så mycket är att det är någon form av ljudmatta (elgitarrer?) under de flesta låtar som dränker Johans sång. Man kan också fundera på texterna. Passar de Johan? För det är nog som du säger att det är mycket viktigt för en artist att han eller hon kan förhålla sig personligt till dem för att lyckas förmedla känslor gång efter annan på konserter etc.

När det gäller Johans inflytande över plattan har jag ändå fått uppfattningen att han fått vara med och bestämma riktigt mycket. Det har han också sagt själv vid flera tillfällen. Jag har dessutom hittat lite intressant information om produktionen av plattan där en av låtskrivarna(?)menar att Johan har fått styra och ställa så till den milda grad att resultatet hade blivit bättre om han inte hade fått påverka så mycket. Här kommer en länk:

http://www.gylleneskor.se/blogg/eva-li/ ... -popcirkus

I övrigt - tack för en intressant och välskriven artikel! Och
visst gillar vi Johan!

Hälsningar
Diza


den 21 maj 2009 16:19


Anonym sa...

Ovanstående länk är felaktig. Här kommer den riktiga länken.

http://www.gylleneskor.se/blogg/eva-li/kort-gott-om-skivslaepp-tingeling-och-popcirkus

Hälsningar
Diza

den 21 maj 2009 16:27


Beatrice sa...

det är alltid lika intressant att läsa dina texter om johan. tack för ännu en grym text!


den 21 maj 2009 16:46


Anonym sa...

kanske är johan inte så "bra" som alla har förväntat sig han har trots allt valt alla låtar själv och vait med och skrivit på några det kommer nog ta några år innan han blir lika stor som t.e.x oasis som alla verkar tycka att han ska vara.


den 21 maj 2009 17:09


Anonym sa...

mycket bra artikel om johan palm.
fast jag är helt fel åldersgrupp har jag instinktiv förstått från ögonblicket han ställde sig inför idol juryn(som jag förresten tycker var helt inkompetent) att han är speciell.
han skiljer sig markant från resten.
han var annorlunda, personlig....ja, en blivande star.
jag hoppas innerligt att man låter honom utvecklas i lugnt och ro och att man låter honom framföra sina EGNA låtar och att man även låter honom framföra dem på SITT sätt....(.vilket förmodligen inte kommer att hända om inte han själv är otrolig stark och värnar om sin personliga integritet.)
han MÅSTE tillåtas att gå sin egen väg.
hälsningar
irene i solna


den 21 maj 2009 18:30


Tomas sa...

Johans publik har fastnat för hans annorlundahet. Den publiken är mer krävande och analyserande än den slölyssnande medelsvensson. Om man försöker följa den breda mittfåran och gör en platt platta med en artist som har sina speciella egenheter är risken att man inte tilltalar någon alls. Det är lika dumt som att tillverka en folk-ferarri.


den 21 maj 2009 18:42

Anonym sa...

Hej Stefan, det här var nog det bästa recensionen jag har läst eftersom du har skrivit om musiken och inte bara ytligheter, som nästan alla andra!
Ville även bara säga att Teenage Battlefield inte ens är Johans låt utan från början (?) är gjord av The Sounds. Inget viktigt men bara lite onödiga fakta ;)


den 21 maj 2009 19:59

Stefan Stenudd sa...

Där ser man. Jag visste inte att Teenage battlefield var en låt av the Sounds. Nu har jag hört deras version och tycker egentligen att Johan gör den med mer umpf, om man säger så.


den 21 maj 2009 21:12

Anonym sa...

Tydligen har The Sounds framfört låten (som filmmusik) men den är inte skriven av dem. Den lär inte heller finnas på någon av deras plattor.


den 21 maj 2009 21:33

Tomas sa...

Kolla på den här, från signeringen idag, http://www.youtube.com/watch?v=C3pFq6KrRB8, man anar världsklass, inte många som har den pondusen och självsäkerheten som övertygar så här med bara sång och gitarr, jag kommer just nu på Johnny Cash, Tracy Chapman. Fortsätter han så här så finns det ingen övre gräns.


den 21 maj 2009 23:48

Tomas sa...

Kollade igen... visst skulle det där ha fungerat lika bra på Wembley arena?


den 21 maj 2009 23:59

Stefan Stenudd sa...

Anonym 21:33, enligt Wikipedia är låten från den tyska filmen "Big girls don't cry" (Große Mädchen weinen nicht, 2002). Låten kallas också Bombs bombs away och är skriven av Niclas Frisk och Andreas Mattsson, en låtskrivarduo med diverse band bakom sig.


den 22 maj 2009 00:01

ironia sa...

Tomas:Har också kollat youtubeklipp från idag. Det är de som får se Johan Palm live som kommer att dra det långa strået. Är också fascinerad av den självklarhet som finns hos Johan med bara en gitarr och brorsan.


den 22 maj 2009 00:06

Stefan Stenudd sa...

Tomas, kul med en "unplugged"-version av Antidote där bröderna spelar ihop, vilket de verkar trivas utmärkt med.

Men ser inte Johan väldigt trött och sliten ut? Han skickas väl just nu runt på skivsigneringar, intervjuer och allt vad det är, utan hänsyn till hans hälsa eller chans till återhämtning.
Skivbolagen drar sig inte för att slita ut sina artister, som om de vore slavar, för att hinna tjäna alla pengar de bara kan.

Jag tycker också det hörs att låten är långt ifrån den starkaste på skivan.


den 22 maj 2009 00:11


Kicki sa...

Tack för en eftertänksam recension. Jag har själv köpt skivan och blev både besviken och lättad samtidigt, besviken då jag förväntade mig mer, men lättad då skivan är så pass bra att den sticker ut bland andra "Idol-skivor".
Tittade även på klippen från Södertälje igår och insåg att det är live man ska se Johan. Då ser man verkligen vad han kan vilket man inte gör på skivan.
Men som mamma med söner i samma ålder som Johan blev jag ledsen när jag såg hur trött han var, håller verkligen med dig, Stefan.
Jag tror att det kommer att gå bra för Johan i framtiden, det måste vara svårt för en 17-åring att stå emot ett stort skivbolag när drömmen att släppa en skiva går i uppfyllelse.


den 22 maj 2009 19:48

Kicki sa...

En annan länk där man även ser att Teenage battlefield är betydligt bättre live
http://www.youtube.com/watch?v=Rwsg-_bnIf8


den 22 maj 2009 19:53

Robsten sa...

hade jag varit hans pappa hade jag nog satt stopp för hela cirkusen, grabben utnyttjas ju hänsynslöst. Skall han förresten se lika blek och andrgyn ut efter sommaren?


den 22 maj 2009 20:04

Robsten sa...

Du skriver rätt långt Stefan 8jag också understundom) Winston Churshill skrev en gå i ett brev "ber om ursäkt för mitt långa brev, har inte haft tid att skriva kort" ;-)


den 22 maj 2009 20:06

Ironia sa...

Kicki med fler: När jag såg tv4 framträdandena så satt jag ock tänkte på en sak hela tiden och det var att Johan precis varit i New York, spelat in Babben mm. Nu när man kollar hans signeringsschema så är det inte vettigt, hur hinner han med och när ska han få vila.Och han verkar redan trött. Jag har en tonårskille och jag tror Johan väcker mammakänslan....Hoppas han inte bränns ut alldeles eller blir utnyttjad....Vad tror du, Stefan?


den 22 maj 2009 20:41

Simon sa...

har bara skumläst lite nu i brist på tid, men det verkar lovande. Du verkar ju vara en av de få som kan uttrycka dig nästan hur du vill om Johan utan att fansen tar det som påhopp på honom. Jag själv till exempel som skriver recensioner på fritiden får skit såfort jag säger ett ont ord om Emma-Lee eller de andra sämre inslagen på albumen.


den 22 maj 2009 22:08

Anonym sa...

Jag är också orolig för Johans hälsa. Tokigt det här med signeringarna. Och snart drar turnén igång. Och han har ju tydligen anlag för migrän. Jag är mamma till en son i Johans ålder, så det är klart man oroar sig. Men oj, vad jag gillar Johan - han väcker så många känslor!


den 22 maj 2009 23:17

Stefan Stenudd sa...

Kicki, jag tittade på videon med Teenage battlefield och känner ändå att dess verser med de låga tonerna är onaturliga för Johan. Han försöker krama ur låten, men den har inte så mycket i sig. Jag tror att han kommer att droppa den så fort han kan.

När jag var rockrecensent bevittnade jag hur skoningslöst skivbolagen sliter på sina artister, för att hinna krama pengar ur dem den korta tid de flesta artister har i rampljuset. Det är verkligen grymt.
Så ja, jag oroar mig för hur Johan ska orka. Det kan gå riktigt illa när man utsätts för sådan orimlig press.


den 23 maj 2009 02:11


Anonym sa...

Det blir mycket mer Johan när han kör låtarna live.
Johan och hans band var med i TV4:s Nyhetsmorgon 20/5 och framförde Emma-Lee och Teenage battlefield. Klipp från programmet finns på TV4:s hemsida.
Johan ska vara med i kvällens Babben&Co som sänds i Svt1 kl 20:00.
Du missar väl inte Johans turnépremiär i Malmö Folkets park den 6:e juni (fritt inträde).

/Hasse


den 23 maj 2009 11:19

Kommentarer
Postat av: Sara

Oj ursäkta , kan du säga Monicas blogg till mej så länkar jag den så ni vet att bilden är därifrån?

2009-05-23 @ 14:43:59
URL: http://johanpalmfanetsara.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv; Oj förlåt ! , Kan du säga Monicas blogg så länkar jag och säger att bilden är därifrån?, Jag hittade bilden på ett forum och visste inte att bilden var hennes.Förlåt igen!

2009-05-23 @ 14:50:46
URL: http://johanpalmfanetsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0