Johan Palm: "My antidote"

 Skivrecensioner

Publicerat i dag. 06:00

Idol-tävlingarna har inte bara gett oss en ny kategori artister, de har även gett oss en ny uppsättning musik-truismer.

Om artister förut sade "Vi vill inte bli placerade i ett fack" heter det nu som hos Johan Palm: "Jag har varit involverad i allting!"


 Liksom, jag har varit med och gjort den här skivan, jag lovar, det var inte min skugga som gjorde det. Jag har använt min "identitet" och "integritet". "Jag är en kreativ person och sådana måste vara med under skaparprocesser", säger Johan Palm, 17, som växte upp på 90-talet med en Suede-lyssnande pappa och betraktar den eran som något som hör retro-forntiden till. "My antidote" låter följaktligen som genmodifierad britpop med turboeffekt.


Han har fått ovanligt starka låtar av den svenska låtskrivareliten, från Niclas Frisk och Andreas Mattson till Peter Kvint och Linda Sundblad och han framför dem med det friskaste humör jag hittills hört hos en Idol-kille. Dramatiken utspelar sig på "ton­årens slagfält" men är i i sammanhanget ovanligt oklyschig.


Bästa spår: Antidote och Teenage Battlefield


Malena Rydell


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0