En äldre artikel om Johan Palm

  Johan från Mjölby är Östergötlands Idol

Uppdaterad: 01-10-2008 20:14

16-åriga mjölbykillen Johan Palm har charmat juryn i årets upplaga av Idol, och därmed tagit sig till kvalet inför finalen. Nu ska han charma svenska folket också.

MJÖLBY- Jag har ett personligt sätt att uttrycka mig på. Samtidigt har jag väldigt kul på scenen, vilket jag hoppas och tror smittar av sig, säger Johan när jag frågar varför just han är en idol.

Han sökte till tävlingen eftersom han såg det som en stor chans att nå ut till svenska folket. Det var även många kompisar som tjatade. Tanken var först att han skulle söka i Karlstad, men det blev aldrig av. I stället lade han upp ett klipp på sista chansen.

- Men jag såg det mest som en kul grej. Jag trodde absolut inte att det skulle gå så bra som det verkligen har gjort, säger Johan.

Hela Idolresan har varit en otrolig upplevelse.

- Det är mycket roligare än jag trodde det skulle vara! Jag känner att jag verkligen har utvecklats, både som människa och artist.

Bra sammanhållning

På sommarlovet åkte de 16 kvarvarande deltagarna till G r a n Canaria, v i l k e t Johan tyckte var väldigt roligt.

- Vi fick en jättebra sammanhållning där nere, vi blev som en stor familj.

Trots det har Johan inte haft så mycket kontakt med de andra deltagarna nu när de har varit hemma.

- Det är svårt att blanda ihop Idol med det vanliga livet. Man kan säga att det finns en Idol-Johan och en vanlig Johan. Nu när jag har varit hemma är det skönt att bara få koppla av och försöka leva som vanligt.

Fast helt som vanligt är det förstås inte. All uppmärksamhet i TV har lett till att Johan blir igenkänd nästan vart han går.

- Folk på stan ler och hälsar, och vissa kommer fram och pratar. Det kan även kännas lite konstigt att se sig själv på TV eller i tidningar. Men än så länge är det bara kul!

Musik i familjen

Eftersom hela familjen är musikintresserad har Johan vuxit upp med musiken.

- Jag har lärt mig spela både piano och gitarr hemma, utan att ha gått på några lektioner. Mamma och pappa har alltid låtit mig spela, trots att jag kanske har stört ibland. Även om musiken är det som tar upp mest tid i Johans liv går han tekniklinjen på gymnasiet.

- Jag valde linje innan jag hade sökt till Idol. Jag kände att det skulle vara tryggt med en bra utbildning om jag inte skulle lyckas med musiken. Men förmodligen kommer jag välja om nästa år.

Då är det mycket möjligt att det blir en linje med musikestetisk inriktning.

Inspiration i Skottland

För det är musiken Johan vill satsa på. - Drömmen är såklart att bli omtyckt av många människor för det jag gör, säger han.

Om tio år vill Johan ha en lägenhet i centrala Stockholm samt en egen gård någonstans i Skottland.

- Skottland verkar vara så mysigt. Där skulle jag vilja sitta i mitt hus och hitta inspiration till nya låtar.

Just nu har Johan dock en annan önskan.

- Det skulle vara kul att få en pizza uppkallad efter sig. Helst skulle det vara en Hawaii med tabasco och oregano.

Text & foto: Maria Carlsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0