Corren Publicerad kl 15:55, 05 okt 2008


Johan Palm från Mjölby vid söndagens pressträff. Bild: Jessica Gow / SCANPIX

Allvar för Idols elva finalister

Av tusentals sökande blev elva kvar. "Idol 2008" går in i sin slutfas och finalisterna kan pusta ut efter kvalveckan. Men lugnet är tillfälligt - nu hägrar finalen i Globen och det är vinna eller försvinna som gäller.

Det känns galet bra. Jag vet att det låter klyschigt men det går verkligen inte att beskriva hur det känns att vara i final. Från början var jag inte ens säker på att gå vidare till en första audition, säger Loulou Lamotte, 26.

Malmötjejen, som numera bor i norrländska Burträsk, har fått bra respons från både tv-tittarna och juryn. Och bland de övriga deltagarna är det många som tror att hon kan gå långt. Kanske hela vägen till finalen i Globen den 12 december.

Det absoluta målet är att vinna och jag hoppas på att komma till Globen. Men jag vill inte ta ut segern i förskott, säger hon.
Ingen sitter säkert

Och varken Loulou eller någon annan artist sitter säker i "Idol 2008". Tävlingen har hittills bjudit på många överraskningar. Under kvalveckan röstade tittarna ut flera av juryns favoriter, bland annat Linda Pritchard, 25, och Elias Ringquist, 26. En som har lyckats hålla sig kvar trots hårda ord från juryn är Jesper Blomberg, 19.

Som alla sett har jag hängt löst och fått mycket kritik. Men nu hoppas jag att det vänder så att jag så småningom får stå i Globen, säger han.
Tittarna avgör

Trots att juryn har varit hård kan Jesper Blomberg glädja sig åt det stora stödet han hittills har haft hos tittarna. Och det är tittarna som i slutändan har avgörandet i sin hand. Genom telefonröstning kommer finalisterna att åka ut ur tävlingen, en efter en, tills vinnaren är korad.

På fredag är det dags för den första av tio veckofinaler. Men innan dess har Idolgänget tid att vila, öva in låtar och ladda upp för att kunna göra sitt yttersta på scen i slutet av veckan. Flickfavoriten Johan Palm, 16, sammanfattar vad alla finalisterna känner:

Det här är kul. Rent skitkul, alltså. Nu kan vad som helst hända.

Till artikeln

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0