Johan Palm: "Jag har finnar som aldrig syns"

Publicerat i dag. 06:00


"Turnén är nästan som ett sommarlov", säger Johan Palm. Foto: Marc Femenia


Alice Svensson, Anna Bergendahl och Johan Palm på festen efter Idol 2008. Foto Ptarik Johnsson

SÖNDAGSPROFILEN17-årige Johan Palm kom fyra i förra årets ­omgång av ”Idol”. I våras blev hans singel ”Emma-Lee” etta på Sverigetopplistan. Efter veckans ­”Allsång på Skansen” fortsätter nu Sverigeturnén.

Hur går det med turnénerverna?

– Vissa spelningar är jag mer nervös än andra, men det är inte så farligt. Jag har inte hittat något särskilt sätt att hantera nervositet, utan jag brukar tillåta mig själv att bli lite nervig när jag kommer upp på scenen, det är ju en stor grej att uppträda, förklarar Johan Palm.

Vad skulle du ha gjort i sommar om du inte blivit popstjärna?

– Antagligen skulle jag ha hängt hemma i Mjölby och inte gjort så mycket alls, kanske umgåtts med mina vänner. Fram till nu har jag har alltid undvikit allt vad sommarjobb heter.

Saknar du att ha sommarlov?

– Nej, jag är lite ledig då och då. Och turnén är nästan som ett sommarlov, det är ju roliga grejer jag jobbar med!

Vem saknar du mest när du turnerar?

– Jag vet inte, kanske mamma.

Hur bra kommer du överens med din bror Henrik?

– Jag vet inte, bra. Jag ska fråga, vi ­sitter i taxin tillsammans, han är med på turnén… Jo, vi ­kommer överens om det mesta, tycker han också.

Vilken konsert vill du inte missa i sommar?

– Det hade varit kul att gå på Peace & Love, men det gick ju inte. Jag turnerade i stället och det är minst lika kul.

Vilken artist vill du se live?

– The Smiths eller Suede, men det går ju inte. Jag säger David Bowie eller Babyshambles i stället.

Vilken är tidernas bästa sommarlåt?

– Åh, jag kommer inte på någon. Vänta lite… Jo, den heter något med ­Bacardi. ”Summer dreaming” tror jag. Kate någonting heter hon som sjunger (reds anm. efter att Johan Palm sjungit låten i telefonen googlar vi fram artistnamnet – Kate Yanai).

Hur många låtar har du skrivit?

– Det är svårt att svara på, jag har ju varit med och skrivit fem av låtarna på min skiva, sen har jag massor som är halvklart, kanske 50 stycken.

 Är du fåfäng?

– Tja, till viss del. Men sunt fåfäng. Jag tror det är bra att vara det som ­offentlig person, fortsätter Johan Palm som oftast är väldigt stajlad på bild, med smink och nya kläder.

När du är ledig, då?

– Om jag är ledig och inte ska synas på stan så är jag inte alls fåfäng, då kan jag vara hur ful som helst utan att bry mig.

Hur ful då?

– Med glasögon och finnar som aldrig syns annars. Och fula t-shirtar.

Vad gör du på söndagar?

– Då har jag oftast spelat kvällen innan och sitter avslappnad och lugn i turnébussen. Umgås lite med bandet och kanske kollar på ”South park”, säger Johan Palm.

Johan Åkesson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0