Hyllning till Noice – i hårdrockstappning

Publicerad 15 oktober 2010

Efter många turer fram och tillbaka börjar en hyllningsplatta till Noice i hårdrocks-tappning att ta form.

gamla Noice låtar.

– Micke är om möjligt ett ännu större Noice-fan än vad jag är, säger Björn Höglund.

Han själv skrev sin första låt efter att som nioåring ha lyssnat på Noice-skivan ”Bedårande barn av vår tid”.

– Men det lät nog inte så bra, säger Björn och fortsätter att berätta att han gärna ville vara den dåvarande Noicesångaren Hasse Carlsson.

Det som började med två frustrerade musiker har fortsatt och blivit en hel uppsjö av kända och mindre kända namn. Bland annat har forna idoldeltagaren och flickfavoriten Johan Palm sjungit på en låt, Hasse Carlssons bästa polare Niclas Wahlgren på en och musiker från bland annat Crashdiet, Hardcore superstar och Hammerfall har medverkat på skivan. Själva grundstommen i projektet är Björn Höglund, Micke Grimm, Thomas Silver och Dan Larsson.

Att det blev Johan Palm som sångare på en låt var ett självklart val för Björn Höglund.

– När Dan inte kunde tänkte jag direkt på Johan Palm, säger Björn och syftar på att Dan var tvungen att tacka nej till att sjunga när det först var tänkt. Då skulle Noice spela in en egen platta och han kunde inte vara med på båda samtidigt.

– Jag frågade Johan om han lyssnat på Noice mycket och han svarade ”jag föddes 10 år efter att de la ner”, fortsätter Björn Höglund.

Niclas Wahlgren sjunger låten ”Jag kan inte leva utan pop” på tributeplattan och var bästa kompis med Hasse Carlsson när han fortfarande levde.

– Niclas Wahlgren sa ”fy fan vad Hasse hade älskat det här”. Det kändes bra att han sa det, han som var en så nära vän. Det gav lite rysningar, berättar Björn Höglund.

Förra helgen var Noice nuvarande sångare Funky-Dan Larsson hemma hos Björn Höglund i Östersund för att spela in sång. Han har varit medlem i Noice i snart två år.

– Jag var lite för ung för att lyssna på Noice, men jag har äldre bröder som gillade dem och själv började jag lyssna många år efter att de var stora, säger han.

Att få ihop en tid som passar två hårt arbetande musiker har inte varit det lättaste. När Björn Höglund har varit ledig har Dan Larsson varit ute och spelat, och tvärtom.

Under hela processen har de nuvarande medlemmarna i Noice fått ta del av idéer och lyssna på smakprov från skivan. Både Björn och Dan tror att plattan kommer att uppskattas till och med av de mest inbitna Noice- fansen.

– Det tror jag faktiskt. Nocie-army har fått höra lite smakprov och de riktiga fansen gillar nog allt som har med Noice att göra, säger Dan Larsson.

– Vi har verkligen gjort något eget av låtarna, säger Björn Höglund.

– Låtarna fungerar lika bra som hårdrockslåtar eller rocklåtar som punk, fortsätter Dan Larsson.

Vilket datum som hyllningsskivan släpps är inte bestämt än och förmodligen blir det en spelning i samband med det. Någon turné är inte inplanerad i dagsläget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0