Johan Palm om livet efter Idol


– Hur ska jag kunna skaffa en flickvän? Mina fans kommer ju äta upp henne, säger Johan Palm när ett eventuellt förhållande kommer på tal. Foto: Pernilla Alsén

”Jag är inte rädd för att lämna ut mig själv”


MJÖLBY Det har varit ganska tyst om Johan Palm ett tag. Just nu har han fullt upp med studier och låtskrivande. Men Östgötatidningen har fått en pratstund med flickidolen.

Det tisslas och tasslas när man går med Johan Palm genom gallerian i Mjölby. På caféet där vi tar en fika viskas det och pekas. Några yngre tjejer fnissar och sneglar igenkännande på Johan.
– Jag har inga problem alls med det. Jag älskar ju att synas, skrattar Johan.
 
Johan Palm om Idol:
”Jag är jävligt tacksam och stolt över att ha varit med där. Håller inte med dem som klagar över ”idolstämpeln”. Jag hade inte varit där jag är idag utan Idol.
 

Trygg i sig själv

Vi återkommer till detta lite senare under vårt samtal och Johan vänder då på resonemanget och menar att det samtidigt inte är så viktigt att synas överallt – hela tiden.
Tvärtom tror han att det kan vara en fördel att hålla sig borta från rampljuset ett tag.
– Det är ju bara bra om fansen får längta lite och tänka "Var är Johan Palm??? Vi vill höra honom nu!", säger han med ett snett leende.
Palm förklarar att han känner sig trygg i sig själv och vill inte hamna i händerna på någon annan och därmed inte kunna göra det han själv vill.
– Jag litar på att jag kan gå min egen väg, säger han, och berätta han gärna exprimenterar med olika musikstilar.
Johan Palm vill inte fastna i ett fack.
– Det är det tråkigaste som finns, med artister som gjort samma sak i 30-40 år, säger han.
 
Johan om julen:
¬” Det finns ingen känsla som liknar den på julen. Det är glatt, lugnt och mysigt – en helt unik känsla, väldigt positivt.”
 

Kombinerar skolan med musiken

Just nu håller Johan Palm på att läsa in det naturvetenskapiga programmet. Han blev tvungen att hoppa av gymnasiestudierna förra hösten, då han slog igenom stort i TV4:s "Idol". Nu ska han ta igen det han missat – som en säkerhet inför framtiden, förklarar han. Men han är ändå helt på det klara med att fortsätta med musiken. Johan läser på distans och kombinerar studierna med att skriva låtar till en kommande skiva.
Samtidigt medger han att pausen han tagit från rampljuset under hösten har varit välbehövlig.
– Det ger perspektiv. Jag behöver hitta mig själv, min inre aura, eller vad det heter.., funderar Palm.
 
Johan om Mjölby vs Stockholm:
”Jag hade ett mer socialt liv i Stockholm, en större bekantskapskrets. Men jag har inga problem med att bo hos mamma och pappa igen. Det innebär ju gratis boende och fri mat (skratt).”
 

Viktigt med känslor

Ett sätt att uttrycka sina känslor på har han hittat i komponerandet. Han hoppas kunna få ihop eget material till en skiva så småningom. Johan Palm skriver både text och musik själv.
Han är inte rädd för att lämna ut sig själv i sångtexterna – snarare tvärtom.
– Det är viktigt att känslorna når fram. Jag är snarare rädd för att inte lämna ut mig. Det blir mer genuint med självutlämnande texter, säger han.
Han tar Håkan Hellström som exempel och pratar lyriskt om hans ofta svarta, personliga texter som kombineras med dansvänlig musik.
– Det blir effektfullt, det gillar jag, säger Johan och börjar plötsligt sjunga på en Pulp-låt för att visa vad han menar. Att cafégästerna tittar ännu mer nu bekommer inte Johan, som älskar att synas - och höras.


Publicerad: 26. november 2009 15:46




 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0