Klick - nätversionen

Publicerad: 2009-05-17


Johan ser fram emot att vara med i Filip och Fredriks "Söndagsparty" nu på söndag. - Det är hur jäkla kul som helst. Foto: Björn Lindahl

"Jag saknar mammas mat"

"Idol"-stjärnan Johan Palm om tjejer, hysteri och Filip & Fredrik

Från Mjölby till Stockholm.

Från "Idol" till toppen på singellistan och en kommande sommarturné.

Mycket har förändrats i Johan Palms liv den senaste tiden.

- Det har blivit lättare att få tjejer, säger han.

När Johan Palm, 17, ska berätta vad han pysslat med sedan "Idol"-tiden suckar han lite, himlar med ögonen och säger "vilken originell fråga, eller jag menar, ja det kan jag göra". Sedan ger han det fåordiga svaret att han har fått skivkontrakt och nu repar med sitt band inför sommarturnén. Men det har hänt mer än så.

I vintras flyttade den långbente blondinen från familjen i Mjölby för att ensam stå för matlagning, rena kläder och städning i Stockholm. Johan säger att han känner några stycken i sin nya hemstad, men att pressa ur honom något mer konkret är lika svårt som att räkna kvalster.

- Jag känner mig inte ensam här. Men det är klart att jag saknar vissa människor från Mjölby - och mammas mat, säger han.

Turné i sommar

Själv drar sig Johan från att laga mat "eftersom det är så jobbigt att diska". När Klick! träffar honom klockan 12 i foajén till skivbolaget ska han precis hugga in på sin frukostmacka som sköljs ned med Coca cola.

- Jag dricker nästan alltid cola och kaffe. Det blir mycket koffein och socker. Om jag är på café väljer jag alltid största bakelsen, säger Johan.

I juni drar han ut på sommarturné och nu är dagarna är fyllda av rep med bandet och möten med skivbolaget. Men när representanter från "Söndagsparty" ringde och frågade om han ville intervjuas av Filip och Fredrik skapades snabbt en lucka i det pressade schemat. På söndag sitter den 17-åriga debutanten som gäst hos humorduon i New York.

- Det är hur jäkla kul som helst. Filip och Fredrik är bland de roligaste i Sverige. Jag hoppas att jag kan tillföra något intressant, säger Johan.

Hur är din kontakt med de andra "Idol"-deltagarna?

- Jag brukar hänga med Alice och Robin B när de är i Stockholm. Jag borde ringa Lars också, vi har haft alldeles för dålig kontakt.

Vad gör du om fem år?

- Förhoppningsvis kan jag leva på musiken och har släppt några plattor. Jag bor tillfälligt i England för att påverkas av språket och bli bättre i mitt uttal.

Har du förlorat några kompisar efter alla framgångar?

- Nej, inte en enda. Jag märker ganska snabbt om någon är falsk. Och om det är så att jag umgås med någon som har lyckats dölja att den är falsk så har den personen gjort ett bra jobb. Det är inget jag behöver må dåligt över.

Vad är den tråkigaste frågan du fått?

- Nästan alla frågar om jag skulle kunna tänka mig att dejta ett fan. Det är en jättedum fråga, den är inte logisk överhuvudtaget. Hon kanske gillar min musik, är man ett fan då?

Hur behandlas du i Mjölby?

- Väldigt annorlunda mot i andra städer. Det är mer familjärt, väldigt kul.

Du sjunger om en "Emma-Lee" som är påhittad. Hur är din drömtjej?

- Jag har inget ideal, det är svårt. Men gärna en rolig och smart tjej.

Var det väntat med en förstaplacering på singellistan?

- Framgång är inte viktigt för mig. Jag vill bara göra den musik jag vill.


"Jag har visst satt bältet bakochfram. Betyder det att man är homosexuell? Jag bara skojade". Foto: Björn Lindahl

Sanna Eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0