"Det är mer hysteri nu än i höstas"


Johan Palm, 17, slog igenom i "Idol" trots att Mjölbygrabben inte ens kom bland de tre bästa. Nu har han släppt sitt debutalbum som fått bra recensioner. Foto: Joel Nilsson

Albumaktuella Johan Palm har flyttat hemifrån, till storstan - och vuxit upp.
Eller?
- Nej, tvärtom. Det är ingen idé att gå ut för jag kommer ändå inte in nånstans, säger Johan som fortfarande får nöja sig med att stanna hemma och dricka O'boy.

Johan Palm, 17, var inte ens i topp tre i årets "Idol". Ändå rusar tjejer fortfarande efter honom så fort han går utanför dörren.
- Det är mer hysteri nu än i höstas. Helt sjukt är det. Jag tror inte att jag själv förstår hur känd jag är, säger han, samtidigt som han undrar om han kan få en Redbull att dricka under intervjun.
Det får han inte.
- Du blir för speedad, säger hans presskontakt.

Inspirerad av Suede
Och så var det slutpratat om det.
Efter årsskiftet fick Johan Palm skivkontrakt med Sony BMG och första singeln, som släpptes i april, "Emma-Lee" gick direkt upp Sverigetopplistans förstaplats. 20 maj, släpptes debutalbumet "My Antidote" där Johan själv varit med och skrivit en hel del texter.
- Det är nog rätt mycket brittiskt stuk. Mycket av inspirationen har kommit från typ Suede, säger han.
Du släpper ditt första album som egen artist, har flyttat från Mjölby till Stockholm, och tvingats växa upp snabbt. Hur har det varit?
- Kul. Men man får tänka sig för. Så att man inte gör nåt dumt i officiella sammanhang.
Vad menar du?

"Inget privatliv längre"
- Jag vet inte riktigt. Men jag har typ inget privatliv längre så om jag är ute nånstans så måste jag tänka på vad jag gör. För min image. Det där lät dumt eller hur? Äh. Det är ju så.
- För några månader sen visste ingen vem man var. Så är det ju inte direkt längre...

En dag i Johan Palms liv

10.00: Vaknar och är väldigt trött. Min bror bor hos mig rätt mycket och vi vaknar samtidigt. Snoozar alldeles för länge.

10.30: Äter frukost hemma. Det kan bli allt möjligt. Varm choklad, kaffe, te, mjölk, mackor, fil, müsli.

11.30: Har nåt möte. Kanske en press- grej. Gör intervjuer.

13.00: Äter lunch. Oftast äter jag ute. Jag kan laga mat själv också, fast är inte jättebra. Det blir enklare att köpa.

15.00: Repar med mitt band inför kommande turnén. Vi har samma replokal som vi är i jämt men jag kanske inte ska säga var, för då blir det hysteri. Men det är på Söder i Stockholm.

20.00: Ser en film eller spelar data- spel hemma.

24.00: Pratar med min bror. Somnar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0