Östgötatidningen 17-12-2008 20:41


Johan Palm ber om ursäkt för att han ger ett något förvirrat intryck vid Östgötatidningens besök. - Jag har varit sjuk ett tag och känner mig inte helt fokuserad, berättar han.

Johan Palm om fansen och kändislivet

"Den värsta hysterin sedan Beatles" har det som händer kring Johan Palm kallats. Efter bara ett par månader i rampljuset har kändisskapet redan nått oanade höjder. Fans som gråter och svimmar, bara han visar sig. Hur känns det för en - tills för alldeles nyligen - anonym tonårskille från Mjölby?

MJÖLBY Hemma i föräldrarnas villa i Mjölby tar Johan Palm emot med ett försiktigt handslag. Det karaktäristiska ljusa håret spretar och han ser yngre ut än sina 16 år.

Johan berättar om den senaste tidens turbulens:

- Det är lite overkligt, man har inte riktigt fattat det än, att det har gått så bra. Det här med Idol är det roligaste jag gjort i hela mitt liv!

"Det känns lite konstigt"
Han inte hunnit ut på stan här hemma än och är lite osäker på hur reaktionerna kommer att bli. Men han är säker på att det blir betydligt lugnare än i Stockholm, där det var svårt för honom att röra sig fritt. Skrikande, gråtande tjejer utanför hotellet blev snabbt vardag för Johan.

- Det är klart att hysterin är lite svår att vänja sig vid, men jag försöker att inte ta det så allvarligt. Men det kändes lite konstigt när de brydde sig mer om att jag åkte ur tävlingen än jag själv gjorde, säger han och ler.

Är fortfarande singel
Johan är medveten om att det kan bli svårare att lita på folk nu, sedan han blivit känd. Att många vill sola sig i glansen av hans kändisskap. Och att det kan bli svårt att veta om en tjej gillar honom på riktigt, eller om hon bara är ute efter Idol-Johan.

- Jo, det är klart att den risken finns, säger Johan. Men jag tycker man märker ganska lätt om människor är falska.

Johan avslöjar att han är singel, men att han självklart vill träffa en tjej framöver.

- Men just nu har jag fullt upp, så jag har inte tid, säger han.

Om johan
Johan Palm föddes 1992 och har bott i Mjölby under hela sin uppväxt. Efter sommaren 2008 började han på teknikprogrammet på Kungshögaskolan. Nu funderar han på att ta en paus i studierna för att satsa på musiken på heltid.

- Men skolan är viktig, säger Johan, så jag kommer nog att läsa några kurser på distans framöver.

Slog igenom stort i TV4:s Idol under hösten och slutade på en fjärde plats och fick se sig slagen av Robin Bengtsson, Alice Svensson och Kevin Borg.

Johan har framfört låtar i flera olika genrer, enligt tävlingens regler, och fått blandad kritik från juryn. Fansen har dock älskat honom från första stund.

- De framträdande som jag själv är mest nöjd med är "Johnny the Rocker", "Poison" och "You don't know what love is", säger han.

Johan planerar nu för en fortsatt musikkarriär och hoppas på skivinspelning och turnéer framöver.

Johan om Idolfinalen:
- Det var helt underbart att få vara med i Globen och uppleva den otroliga stämningen som var där!

Jag fick äran att uppträda i en av pauserna och sjöng Johnny the rocker inför 14 000 åskådare, det är inte alla som får uppleva.

- Jag tycker att både Alice och Kevin var värdiga vinnare, men det var ju ganska väntat att Kevin skulle ta hem tävlingen.

Text & foto: Pernilla Alsén

Fem snabba frågor till Johan:
Har du själv någon idol? - Inte på det där hysteriska sättet, men min bror Henrik är en stor förebild. Och så gillar jag David Bowie.
Bästa idolkompisen?- Ingen speciell, faktiskt. Det är ett otroligt bra gäng och jag är bra kompis med flera av dem.
Skulle du kunna tänka dig att ställa upp i Melodifestivalen?- Vet inte... kanske. Är inte säker på att det är rätt forum för mig.
Bästa skolämnet?- Musik.
Vad önskar du dig i julklapp?- En hemmastudio vore inte fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0