Nöjesbladet 2008-09-26


Johan på scen under uttagningarna i Stockholm.

Johan, 16: Jag vill bli känd

Han är en av de yngsta idolerna - och redan en favorit
Han är ung, men en av de bästa - enligt juryns Laila Bagge.
Trots lovorden känner sig Johan Palm, 16, något i underläge på grund av sin ålder.
- Jag vet inte om det lockar röstare eller om det går emot, säger han.

Johan Palm från Mjölby utgör en del av den trio "Idol"-deltagare som är födda 1992.
Med sin stil och sina respektlösa sångframträdanden blev 16-åringen snabbt en favorit, och i går kväll knep han den sista platsen inför kvalveckan.

Sökte på nätet
Men just åldern tror Johan kan bli ett problem - eller?
- Jag tror att det spelar stor roll, men hur det påverkar vet jag inte. Jag vet inte om det lockar röstare eller om det går emot oss.
För Johans del började dock inte "Idol"-äventyret i auditionkön.
Via TV 4:s hemsida har idolaspiranter haft möjlighet att skicka in egna sångklipp för att övertyga juryn och bli kallad till audition.

"Hände mycket"
- Jag laddade upp mitt klipp två timmar innan det var försent. Jag tänkte att jag får se vad som händer. Och det hände ganska mycket, säger Johan, som efter en lyckad audition tog sig vidare till slutaudition.
Något han minns med blandade känslor.
- Man blev så himla trött, det var så mycket att göra hela tiden. Vi fick inte sova så mycket, säger Johan, och slänger in en brasklapp:
- ... men samtidigt var det hur kul som helst, det har nästan varit den roligaste perioden i mitt liv.

Hur förbereder du dig inför måndag?
- Jag har övat lite på låtar och på att sjunga. Men inte tillräckligt mycket känner jag, så det ska jag ägna mig åt de närmaste dagarna.

Andreas Häggström

Johan om...
... årets jury

- Jag tycker att årets jury är mycket bättre, proffsigare och mer rättvis. De verkar väldigt trevliga också, på något sätt.
... sin förebild
- David Bowie. Han är en riktig artist och hans musik är verkligen musik. Han känns som ett original, så att säga.
... framtiden
- Jag vill bli känd internationellt, så att alla känner igen min musik, och jag vill göra folk glada med hjälp av min musik.

Namn: Johan Palm. Ålder: 16. Bor: Mjölby. Sysselsättning: Studerande.

Till artikeln

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0