Expressen Måndag 12 januari 2009


Laila Bagge, Anders Bagge och Andreas Carlsson. Foto: Scanpix

"Idol"-trion startar skivbolag

"Idol" är slut och mättnadspunkten borde vara nådd när det gäller talangjakter. Ändå lanseras nu ett program med trion från "Idol"-juryn. I "Made in Sweden" får man följa deras arbete med att lansera nya artister.

Andreas Carlsson, Anders Bagge och Laila Bagge fortsätter att producera musikartister på löpande band. I "made in Sweden", som har premiär den 14 januari, får man följa arbetet med deras nya skivbolag. Den första frågan som dyker upp är varför det behövs ett till program som handlar om att skapa nya stjärnor.
- Allt som man inte får se i "Idol" får man se här, man får följa med bakom kulisserna och se hur man skapar en låt, hur man hittar finansiärer och distribution. Och så får man följa vårt privatliv också, säger Laila Bagge.
Programmet ska sändas i fyra entimmeslånga avsnitt och man får följa två nya upptäckter på stjärnhimlen: Janet Leon och Kim Fransson.
Hur är det att släppa sin debutskiva via tv?
- Jag tror inte att det räcker med att bara vara med i tv, man måste ha något speciellt för att väcka intresse hos folk, säger Kim Fransson.
Janet Leon fortsätter:
- Tv är ett väldigt starkt medium. Man kommer fram på ett sätt, men folket får fortfarande bestämma om de tycker om oss eller inte.
Guldåldern är över

Skivbolagens guldålder är sedan sedan länge förbi, och man kan undra varför man väljer att starta ett skivbolag när skivindustrin går back. Både Anders Bagge och Laila Bagge har haft stora ekonomiska problem i de bolag de har sedan tidigare.
- Vårt nya bolag är ett entertainment-bolag, där musiken är en plattform. Man överlever inte bara på musiken, utan måste blanda den med turnéer, tv och webben, säger Laila Bagge.
Tv-serien fungerar som en oerhört bra marknadsföringsapparat för skivbolaget. Men vad får TV4 ut av det här?
- Jag har inte hand om alla affärer, så jag vet inte. Det var en jättedum fråga, det borde jag veta, säger Anders Bagge.
Niklas Vestberg är exekutiv producent för "Made in Sweden", och enligt honom får TV4 ett bra program, inga andelar på försäljningen eller andra ekonomiska fördelar.
Har ni betalat för att göra det här programmet?
- Alla program har en kostnad och det finns olika lösningar på det, men det är inget som vi kommenterar. Men ja, vi har betalat för programmet, säger Niklas Vestberg.

FAKTA
"Made in Sweden" är en dokumentärserie om arbetet bakom skivbolaget Meriola.
Bakom skivbolaget står personerna från "Idol"-juryn: Andreas Carlsson, Anders Bagge och Laila Bagge.
Tv-tittarna får i fyra avsnitt följa lanseringen av två nya artister: Janet Leon och Kim Fransson.
Premiär: 14 januari 21.00 i TV4.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0