Corren Publicerad kl 17:12, 06 nov 2008


Bild: Scanpix / Clara Herner

"Idolerna" stylas för att sälja

Sjunga kan de, men juryn kräver mer. Med sex veckor kvar av tävlingen har idolaspiranterna blivit rejält gnuggade av TV 4:s stylister. Hur känns det egentligen att få sitt yttre omgjort för att sälja?

Kul ibland och väldigt jobbigt ibland, säger Anna Bergendahl, 16.

Hon sammanfattar ganska väl känslorna hos de sju kvarvarande deltagarna i "Idol". Visst finns det de som tycker att styling, smink och frisyrer är roligt, men för en ung person kan juryns och mediernas tyckande innebära en stor press.

"Får inte visa vem jag är"
Jag tycker inte alls att jag har fått visa vem jag är. Jag kanske har varit för dålig på att säga ifrån, men jag vet inte alltid vad jag vill och då är det lättare att låta stylisten bestämma.

Stylisten, det är Stefan Wåhlberg. Han har arbetat med kläder och styling i 30 år och menar att rätt utseende betyder väldigt mycket för en artist.

Det gäller att sätta ett avtryck. Många köper en artist på intrycket. Det kan handla om skivomslag, men lika gärna om vilken frisyr man har.

Som exempel tar han en annan av "Idols" 16-åringar, flickfavoriten Johan Palm.

Jag sade direkt att Johans androgyna look kommer att bli hans största tillgång. Han är inte den bäste sångaren, men det är längesedan någon i "Idol" hade en sådan fanskara.
Tar med egna kläder

Johan Palm har inte haft några problem med att bli stylad, utan tycker mest att det är roligt och har ett eget knep.

Stefan har ju bara vissa stilar bland sina kläder så jag brukar ta med mig egna reservkläder så att jag kan ha på mig något som jag gillar, säger han.

Precis så vill Stefan Wåhlberg arbeta. Han tycker inte att det finns någon "Idol"-look, utan säger att han försöker att samtala med varje deltagare för att hitta en stil som de känner sig bekväma med.

Man får inte tappa bort dem helt, men samtidigt måste man tänka på tv-mediet. I tv krävs det lite mer för att nå fram, säger han.

Uppenbarligen lyckas inte alltid kommunikationen. Lars Eriksson, 28, har tydligt visat vad han tycker om TV 4:s försök att styra deltagarna.

"De begår tjänstefel"
Jag säger ifrån när någon försöker få mig att bli något som jag inte är. Det ska inte vara så och folk som beter sig på det sättet begår tjänstefel, säger han.

Hur vill "Idol"-deltagarna ha det då? De flesta är överens om att utseende, kläder och image är en del av artistlivet som man inte kan komma ifrån. Anna Bergendahl tänker annorlunda. Hon tänker satsa på musiken oavsett hur det går i "Idol", men då vill hon själv bestämma över sin stil.

Då vill jag vara väldigt avslappnad. Det ska vara mycket fokus på min röst och min musik, inte på mina kläder.

Till artikeln

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0