Corren Publicerad kl 06:00, 30 sep 2008


Mjölbykillen Johan Palms resa mot final i "Idol" går vidare i kväll. Bild: Michael Persson/Scanpix

Johan Palm är redo

Mjölbykillen med det blonda svallet och den ljusa rösten har redan charmat juryn. I kväll är det upp till svenska folket om 16-årige Johan Palms Idol-äventyr ska leva vidare.

- Jag har repat, vilat, druckit kaffe och käkat pizza. Jag är förberedd, säger han.

Johan Palm är på väg mot hotellet i Stockholm när Corren ringer. Den så kallade kvalveckan i tv-programmet "Idol" är igång. 16 deltagare ska vara 11 när veckan är slut.

- Det kommer nog gå jättebra och det ska bli skitkul, säger Johan.

Juryn charmad
16-åringen har charmat brallorna av juryn med sina framträdanden. En av medlemmarna, Anders Bagge, sa sig till och med vilja adoptera honom.

- Han får gärna adoptera mig, ett par veckor åtminstone, säger Johan och skrattar.

Det var dock väldigt nära att hans och Anders vägar aldrig korsats. Johan var nämligen inte en av alla tusentals karriärsugna på de stora auditionsessionerna runtom i landet.

Han laddade upp ett videoklipp på Tv4:s hemsida bara två timmar innan deadline.

- Folk tjatade hela tiden att jag skulle söka. Jag såg det mest som en kul grej.

På klippet tog han gitarren och gjorde sin version av the Verves "The Drugs don't work". Dylan-klassikern "Knockin on heavens door" och Oasis "Don't look back in anger" är övriga låtar som han visat upp för juryn.

Sjunger The Killers-låt
I kväll är det dags för tv-tittarna att avgöra hans öde. Johan har valt låten "When you were young".

- The Killers är väldigt bra och jag vill verkligen köra en låt av dem. Sen är den låten en av deras mest kända och jag tror att den passar min röst.

Började skriva musik
Musiken har nästan alltid funnits i Johans liv. Nu är britpopen och en viss David Bowie inte helt oväntat stora inspirationskällor. Tio år gammal bildade han sitt första band, Exit som senare blev the Looop.

- Vi spelade rätt kass musik, tycker jag. Det var mest covers, typ "Hound dog" och "Varmkorv boogie". Sen började jag skriva musik lite senare.

Första gången han sjöng ensam med gitarr var på en skolavslutning hemma i Mjölby. Då gick Johan i femte klass. Den uppmärksamheten är inte mycket i jämförelse mot vad han märkt av den senaste tiden.

- Det är mest kul, men samtidigt är det jäkligt konstigt också. Man känner sig inte riktigt normal när man får all uppmärksamhet.

Vad säger folk i Mjölby?

- Folk har väl gått fram och sagt grattis på stan och så. Men annars har det inte hänt så mycket roliga grejor.

Det har varit mycket snack om hans ålder, att Johan och några till av de kvarvarande är bland de yngsta i Idols historia.

- Det påverkar säkert på något sätt. Jag tror och hoppas att det är en fördel för mig.

Kraven hårdnar
Hittills har Johan fått välja själv vilka låtar som han har framfört. Om han går vidare framöver väntar olika teman och andra krav.

- Det skulle bara vara kul och en utmaning. Jag skulle göra låtar i olika genrer lite på mitt sätt.

Vad är ditt sätt?

- Jag vet inte, men lite rockigare kanske.

Har du några svagheter?

- Ja, det finns nog flera. Soul och r'n'b är jag nog inte så jättebra på.

I kväll står han mot tävlingens sju övriga killar. Åtta ska bli sju när rösterna räknats. Johan Palm har laddat på ett bra sätt.

- Jag har repat, vilat, druckit kaffe och käkat pizza. Jag är förberedd.

Till artikeln

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0