Johan Palm: "En ära att få komma hit"

Artikel | 2009-06-30


©Josefine Blomberg, Gylleneskor

När det stod klart vilka artister som skulle medverka i årets Allsång på Skansen, var det ingen som fick så mycket uppmärksamhet som Johan Palm. Den unga Idol-stjärnan har på kort tid gjort sig ett namn i Sverige, och nu är det dags för honom att göra något av den mest svenska man kan göra som artist - på tisdagen kliver han nämligen upp på Sollidens scen på Skansen tillsammans med Anders Lundin.


Att Johan Palm skulle uppträda i Allsång på Skansen var, när det offentliggjordes, något som överraskade många - allsången ligger långt ifrån de forum man normalt sett förknippar Johan med. Men enligt honom själv var det ändå inte något svårt val att ställa upp. Trots allt rör det sig ju om ett av Sveriges största underhållningsprogram.

- Idol är ju ett ännu mer kommersiellt program men visst, först var jag lite tveksam, ska jag verkligen vara med i Allsången, men sen tänkte jag efter och bestämde mig för att självklart ska jag vara med här. Det är ju verkligen en ära att få komma hit, hur stort som helst och med många stora artister. Alla bra artister kommer ju hit, det är familjeunderhållning och så på riktigt det kan bli ändå.


Programmet har ju en enorm publik, känns det nervöst?

- Ju större publik det är, desto roligare känns det! Man blir mer självsäker när det är en stor publik och det är nästan mindre nervöst och mer ösigt och roligt.

Allsång på Skansen räknas av många som det kanske folkligaste forumet man kan visa upp sig i som svensk artist, men att bli en folklig artist är inte något som Johan har funderat så mycket på tidigare.

- Jag strävar ju inte efter något annat än att göra den musik jag själv vill och så. Jag kanske blir folkkär, vem vet.


Vilken skulle du säga är din stil och din målgrupp?

- Det är lite pop, rock, punk, åt det hållet.

- Min publik håller på att bredda sig, nu är det många fler killar och både äldre och yngre, men mitt avarage fan är ju fortfarande en fjortonårig tjej, så är det ju.


Men alla de här tjejerna, hur känns det?

- Helt underbart, såklart! Jag var väl som vilken kille som helst innan.

För att hinna med både skola och musik har Johan haft ett sabbatsår där han koncentrerat sig på inspelningen av sitt album och den kommande turnén. I höst sätter han sig emellertid i skolbänken igen, men det kommer inte att sätta några hinder för karriären.

- Jag har tagit ett sabbatsår och kommer nu att börja plugga på distans så att jag vara vara i hela Sverige, så det kommer förhoppningsvis att gå bra. Det är den bästa lösningen.

Skrivet av:
Mirja Bokholm

GYLLENESKOR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0