Johan Palm fick sin guldbiljett - Hur många unga får det?

12 aug kl 10:30, 2009


Johan Palm. Idolvinnare - inte på riktigt men ändå. Turnerar Sverige runt. Fansen skockas kring honom.


Han är ung. Han var modig. Han hade något unikt. Som vi alla har. Han fick chansen. Och han tog den.


Guldbiljetten.


Men hur många andra unga får den chans som Johan Palm fick?


Hur många andra unga får den uppmärksamheten och de hyllningarna i Sverige idag?


Jag läser om hur det är att vara ung i Sverige idag. Jag har ungdomar runt omkring mig varje dag. En del av mitt liv är också deras liv. Och en del av deras liv är också mitt.


Det är tufft att vara ung i Sverige år 2009.


Aldrig förut har väl så många äldre fått höra att de ska fortsätta att jobba tills de stupar. De ska alltså sitta kvar på de stolar där de sitter. Helst tills de stupar.


Hur ska det då bli några lediga stolar till de unga?


När man är ung och på väg in i vuxenlivet behöver man stöd från vuxenvärlden vid sidan om att få möjligheten att pröva sina egna vingar.


Som ung behöver man ett arbete så att man kan skaffa sig en egen bostad. Man behöver en möjlighet att försörja sig. Det är det viktigaste, tror jag  Självförtroendet och känslan av att vara behövd får man på köpet.


När jag var 19 år var jag självförsörjande. Samma sak med min man.


Jag var självförsörjande med hjälp av mitt studielån. Direkt därefter fick jag arbete.


Min man var självförsörjande genom att göra lumpen. Direkt därefter fick han jobb.


Hur många unga har det så i Sverige idag?


Jag önskar att alla unga i Sverige kunde få varsin guldbiljett av oss vuxna.


Redan idag.


Och att de vågade ta emot den.

maskroskvinnan


Kommentarer
Postat av: Gabriella (:

Hejsan! Jag vill tippsa om Desirées blogg. www.dessiez.blogg.se För hon uppdaterar lagom ofta. Och har alltid något att berätta plus en bild till. Och hon bjuder på sig själv ! Hon lägger tex upp bilder som är ett år gamla på sig själv det skulle liksom aldrig jag göra ;) Och det är alltis lika spännande att läsa ett nytt inlägg oss henne !

2009-08-12 @ 17:53:58
URL: http://gabriellarokolampi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0