Kommentarer på Stefan Stenudds artikel om Johan Palms nya singel

Annki sa...

M. Eriksson/A. Hicklin/L. Eriksson/J. Palm
Recorded, Mixed & Produced by Peter Mansson
Vocals recorded by Mårten Eriksson
Vänlig hälsning
Annki

den 9 april 2009 17:45

Stefan Stenudd sa...

Annki, stort tack för uppgifterna!
Jag hittade Mårten och Lena Eriksson på Wikipedia:
Mårten Eriksson
En låtskrivarduo. Hicklin kan vara någon amerikan som kanske har gjort den engelska texten?
Vad Johan Palm har bidragit med är svårt att gissa.

den 9 april 2009 18:33

Mattias sa...

Vad Beatles de låter, Pink Floyd! Tralliga. Jag tycker inte att jag känner igen låten i den kostymen (distade gitarrer på slutet låter bekant, dock...) Har de inte gjort den utan så mycket pling och plong?

den 9 april 2009 19:33

Tomas sa...

Mårten och Lina Eriksson, schlagerkompositörer (This Moment, I lägornas sken) har väl gjort en schlagerliknande grund som därefter fått en brittisk touch av Ashley Hicklin, vilken skriver låtar åt idolartister, han nämner Johan Palm här: http://www.lcm.ac.uk/news/leeds-college-of-music-ashley-hicklin-pop-idol.htm

den 9 april 2009 19:50

Tomas sa...

Jo, det jag skulle säga, en riktig könlös approach, inte Pete Doherty direkt.

den 9 april 2009 19:58

Ulrika sa...

Jag gillar låten, men jag hade också hoppats på mer riv, klös och spruckna Johantoner och kanske en något mindre infantil text. Men det är en singel, avsedd att locka mainstreamlyssnare att köpa albumet - som jag hoppas kommer att innehålla mer äkta Johan Palm.

den 9 april 2009 21:46

Stefan Stenudd sa...

Tomas, stort tack för dina insiktsfulla upplysningar.
Ashley Hicklin skriver på sin hemsida att singeln torde sälja platinum, vilket vore lite väl bråttom att påstå om inte de svenska skivbolagen hade sänkt kraven för platinum så att det inte längre är så märvärdigt.

Hicklin nämner paret Eriksson som skrivarpartners, men inte Johan Palm själv, så vi vet fortfarande inte vad Johan har tillåtits att bidra med.

Vi får se vad Johans album kommer att innehålla. Förhoppningsvis mer genuint Johan-material.

den 9 april 2009 23:55

Stefan Stenudd sa...

Ulrika, jag kunde inte uttrycka det bättre själv :)

den 9 april 2009 23:56

Robsten sa...

Lite off Topic möjligen, är det bara jag som tycker grabben ser ut son en flicka? Jag trodde faktiskt det var en tjej när jag kastade en snabb blick, sedan hoppdae jag till när jag såg namnet Joakim, eller Jacob, vad han nu hette.

den 10 april 2009 10:24

Robsten sa...

"Johan"! Förlåt!

dapril 2009 10:25 en 10

Stefan Stenudd sa...

Robsten, man kan absolut säga att Johan Palm har ett androgynt utseende - varken utpräglat manligt eller utpräglat kvinnligt.
Det är hur vanligt som helst i ungdomskultur. Se t.ex. den tidige David Bowie eller emo. Minst lika vanligt i konsthistorien.

den 10 april 2009 10:47


Kommentarer
Postat av: monica

Tycker det ställs otroliga krav på Johan!Hallå det är killens första skivkontrakt,tror han får göra sin röst hörd men samtidigt finns ju ett intresse av ekonomiskt vinnande för skivbolaget.Han är bara 17 år och helt ny inför detta fenomen,allt har snurrat på så fort för honom.Om vi önskar höra en helt renodlad Johan-platta måste han slå först stort och göra sig ett namn både hemma och e.v utomlands,innan han tillåts friare händer och får visa sitt eget musikskapande.Att släppa just Emma-Lee som första singel,var inte så dumt ändå!Låten sätter sig direkt och lär gå hem i stugorna,smart tänkt!Att få höra Johan live i sommar kommer bli kul,det är ju så vi är vana att höra honom.Ingen studioversion här inte,utan bara Johan med sin originella,okontrollerande,sköna och raspiga stämma.=)

2009-04-11 @ 12:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0